maandag 30 augustus 2010

Crowd Funding

"Crowd Funding" betekent letterlijk vertaald zoiets als "financiering door de menigte". Dat is een wat suffe vertaling, maar hang on, want over dit concept (wat ik pas sinds twee weken ken) ben ik erg enthousiast geraakt. Laat me je vertellen waarom aan de hand van de volgende voorbeelden:

Bleu is een onafhankelijke muzikant die $8,000 nodig heeft voor de productie en promotie van zijn nieuwe CD. In plaats van te leuren bij labels, vraagt hij jou en mij om een kleine donatie. Als tegenprestatie krijg je (afhankelijk van de grootte van je donatie) de CD (donatie van $20) tot een gesigneerde gitaar plus een duet op zijn nieuwe CD (donatie van $5000). Kijk deze clip even en maak kennis met Bleu (de moeite waard). Zoals je hierboven ziet, heeft hij op deze manier ruim $35000 aan donaties binnengehaald. Gewoon door het lief te vragen.


Nog een voorbeeldje. Dit is Tom. Hij houdt van wiskunde. En hij baalt ervan dat lesmateriaal over wiskunde zo saai is. Daarom besluit hij zelf een wiskundeboek te schrijven waarin hij zijn eerste passie verenigt met zijn tweede: punkmuziek. Check zijn eigen toelichting hier! Om zijn boek te produceren heeft hij $2400 nodig en zoals je hierboven ziet heeft hij inmiddels ruim tien keer dat bedrag aan donaties binnen.

Dit zijn natuurlijk twee succesverhalen en bedenk je wel dat, nou wat zal ik eens zeggen, 90 procent van de projecten bij lange na niet zo ontvangen worden. Maar het idee dat je er voor kunt kiezen om van reguliere fondsenwerving (formaliteiten, papierwerk) af te zien en je eigen publiek te vragen om in je te investeren, spreekt erg tot de verbeelding. Ik zou het bijna zelf gaan doen!

Geen opmerkingen:

 
Free counter and web stats