donderdag 14 augustus 2008

Tryin' to git that OPERA

Dit is een saaie foto. Onscherp ook. Laat me je vertellen wat er dan zo interessant aan is.

Links zit Michael. Die kennen we. Rechts zit Hans Nieuwenhuis. Directeur van Opera Studio Nederland. In het kader van de UITmarkt gaat Michael, soulzanger, samen zingen met een opera zanger. Dit vind ik best wel bijzonder. Vooral omdat ik tot gisterhetzelfde beeld van opera had als jij. Dat is veranderd, want Hans Nieuwenhuis verteld ons het volgende:

1) opera is BIG. Als je big in opera bent, dan ben je echt BIG. Dan bedoel ik niet 'GTST' big, maar internationaal BIG zoals Beckham of Angelina Jolie BIG. Dat betekent dat opera ook keihard is. Niet idols-Henk-Jan-Smits-hard, maar Major League hard.

2) Operasterren zien er uit als topmodellen. Oud zijn is er niet meer bij, want de grootste sterren (zo ook de mensen bij de Opera Studio) beginnen op hun 19, 20 of 21e aan hun carriere. Om het nu te maken als operaster, moet je niet alleen uitzonderlijk goed kunnen zingen, maar je moet ook de conditie van een prof-voetballer hebben (Michael gaat zingen met een voormalig Ajax speler. Serieus.) en het uiterlijk van deze dame (een van de grootste operasterren van dit moment: Danielle de Niese).
3) Hans Nieuwenhuis heeft een hekel aan "zogenaamde" operakenners die beweren dat je elke opera moet begrijpen. Dit is niet zo. Hij is meer van de: "als je het voelt, dan voel je het" stempel. Hij zei: "ik luister zelf bijvoorbeeld weinig naar hiphop, maar ik kan je wel vertellen wat goed en wat crap is."

Vanavond gaat Opera Studio Nederland, de nieuwe lichting van 2008, optreden in het Vondelpark (21.00, Vondelpark theater). Dat gaan we natuurlijk even checken.

Geen opmerkingen:

 
Free counter and web stats